מרכז שוורץ רייסמן לחינוך מדעי
תל אביב יפו

סיור במב"ת לכיתות י"א פיזיקה

תלמידי.ות י"א פיזיקה בחמד"ע זכו לחוויה יוצאת דופן במסגרת סיור מרתק במב"ת (חטיבה של תעשייה האווירית לישראל העוסקת במערכות טילים וחלל). הסיור, פרי יוזמתה של המורה אלונה ורד, נועד להמחיש לתלמידים.ות את נושא הכבידה הנלמד בכיתה ולגשר בין התיאוריה לבין היישומים המעשיים בתחום האסטרונומיה. 

כהכנה לסיור התלמידים.ות העמיקו את ידיעותיהם בנושא תנועת לוויינים סביב כדור הארץ. הם חישבו מסלולים של לוויינים מסוגים שונים תוך שימוש בפרמטרים פיזיקליים, וכך רכשו הבנה מעמיקה יותר של מושגי יסוד בפיזיקה. 

הסיור כלל: 

  • הרצאה מרתקת על הטלסקופ אולטראסאט: פרויקט משותף של מכון ויצמן וגופי מחקר בינלאומיים, שבנייתו מתבצעת במב"ת. התלמידים.ות נחשפו לאתגרים הייחודיים של טלסקופים מבוססי קרקע וטלסקופי חלל, וכן להיבטים ההנדסיים המורכבים הכרוכים בתכנון ושיגור טלסקופ חלל.
  • מפגש עם דגמים של לווייני תקשורת ותצפית: גילוי ההבדלים במבנה ובתפקידים שלהם, תוך חשיפה למושגים פיזיקליים מתקדמים מעבר לתוכנית הלימודים, כגון: שימור תנע זוויתי, הולכה, הסעה וקרינה של חום. התלמידים.ות התפעלו מרמת הפירוט המדהימה בתמונות שצולמו על ידי לווייני תצפית.
  • ביקור בחדר הבקרה של לווייני התקשורת: חשיפת לוח הבקרה המתקדם המאפשר מעקב אחר מצבם של הלוויינים. התלמידים.ות גילו כיצד צוותים מיוחדים בודקים את פעילותם של לווייני התקשורת על ידי ניטור התוכן שהם משדרים.
  • סיור במפעל ההרכבה של הלוויינים: חשיפת תהליך הבנייה המורכב והמדויק. התלמידים.ות למדו על שיטות ייחודיות לבדיקת עמידות הלוויינים לתנאי החלל הקיצוניים, וכן ראו מקרוב שני לוויינים בשלבי הרכבה שונים.

בסיום הסיור, התלמידים.ות נהנו מהזדמנות ייחודית לשאול שאלות את המרצה, מהנדס ותיק בתעשייה האווירית, וקיבלו תשובות מפורטות ומקצועיות. התלמידים.ות העמיקו את הבנתם בנושאים שעלו במהלכו, תוך ביצוע הדגמות הקשורות לתנע זוויתי וקרינת גוף שחור. 

הסיור תרם רבות להרחבת הידע של התלמידים.ות בתחום האסטרונומיה, וחיזק את הקשר בין התיאוריה הלימודית לבין יישומים מעשיים בעולם הטכנולוגיה והחלל. הסיור הדגיש את המחויבות של חמד"ע לקידום מצוינות מדעית וחשיפת הדור הבא של מדענים ומהנדסים לעולמות מרתקים. 

סיור מב