מרכז שוורץ רייסמן לחינוך מדעי
תל אביב יפו

אודות חמד"ע

חמד"ע (קיצור של "חינוך מדעי") פועלת כמרכז לחינוך מדעי של תל אביב-יפו מאז 1991. המודל הייחודי של חמד"ע, מאפשר לבתי הספר התיכוניים בעיר לשלוח את תלמידיהם מכיתות ט' עד י"ב לחמד"ע, כדי לקבל את השכלתם המדעית. זה כולל הכנה לבחינות הבגרות (5 יח"ל) וגם העשרה רבה מעבר לתכנית הלימודים של משרד החינוך בתחומי הפיזיקה, הכימיה, המדע החישובי והפיזיקה המחקרית.

את הרעיונות פורצי הדרך שעל פיהם פועלת חמד"ע הגה פרופסור חיים הררי, שכיהן כנשיא מכון ויצמן למדע, והקמתה התאפשרה בתמיכת קרן יד הנדיב (קרן רוטשילד) ועיריית תל אביב-יפו. עקרונות חמד"ע הותוו על ידי ועדה בין-לאומית של מדענים ואנשי חינוך מישראל ומחו"ל, בראשותו של פרופסור  הררי. בהקמת חמד"ע השתתפה ד"ר חנה ארזי, שכיהנה כמנהלת חמד"ע עד 2001. היו"ר הראשון של עמותת חמד"ע היה פרופסור הררי. היום יו"ר עמותת חמד"ע הוא נשיא מכון ויצמן המכהן, פרופסור דניאל זייפמן, ומנהלת את חמד"ע, מאז 2001, ד"ר תהלה בן גיא.

הרעיון של פרופסור הררי היה ליצור דגם חדש, הלוקח את האחריות לחינוך המדעי בחטיבות העליונות בתל אביב-יפו, כולל הכנה מלאה למבחני הבגרות בפיזיקה ובכימיה. תלמידי חמד"ע הם תלמידים מן המניין בבתי הספר התיכוניים של העיר, המגיעים לחמד"ע כדי ללמוד את המגמות המדעיות שבחרו בהם. הלימודים מתקיימים במסגרת מערכת השעות הקבועה, המהווה חלק בלתי נפרד ממערכת השעות של בית הספר.

לימוד מעשי תוך כדי התנסות אישית במעבדה הוא לב ההוראה בחמד"ע. המבנה הפיזי של בניין חמד"ע מבטל את ההפרדה המלאכותית בין תיאוריה למעבדה: כל כיתת-מדע היא חלל רב-תכליתי המאפשר שילוב של עבודת מעבדה ומחשבים עם פעולות הוראה ולמידה מכל סוג. מורי חמד"ע מקיימים שיעורי השלמה פרטניים ללא תשלום ומקיימים קשר מקוון עם התלמידים.

צוות חמד"ע שם לו למטרה ללמד את תכנית הלימודים בדרכים מיוחדות, מקוריות וחדשניות. אנו מציעים לתלמידים סדנאות, קורסי הרחבה, מעבדת מייקרים, סיורים מדעיים, השתתפות בתחרויות וביצוע פרויקטים, ותוכניות ייחודיות. לרשות התלמידים עומדת ספרייה מדעית ממוחשבת שבה ספרים, כתבי עת, סרטים, תוכנות ומחשבים לשימוש חופשי.

מירכוז החינוך המדעי בחמד"ע, הניב לאורך השנים תוכניות ייחודיות - לימודי ח"ץ (חמד"עי צעיר), לימודי מ"ח (מדע חישובי), פיזיקה מחקרית ולימודי כימיה ניסויית מתקדמת - וכן תוצרים תומכים ומעשירים שלא היו יכולים להתקיים בבית ספר בודד או באקדמיה. התוצאה היא שחמד"ע הציבה את תל אביב-יפו כמובילה בתחום החינוך המדעי בישראל.

בנוסף להישגים הלימודיים, חמד"ע מהווה כלי ראשון במעלה לסגירת פערים חברתיים, שאינו קיים ברשויות אחרות: בחמד"ע לומדים תלמידים מצפון העיר ומדרומה, יהודים, מוסלמים ונוצרים, בעלי רקע סוציואקונומי גבוה וגם נמוך. מודל ההפעלה של חמד"ע מאפשר פתיחת מגמות לימודי פיזיקה וכימיה גם בבתי ספר שבהם מספר התלמידים אינו מאפשר זאת באמצעות צירוף תלמידים מכמה בתי ספר ויצירת כיתות אינטגרטיביות.

תלמידי חמד"ע עוברים חוויית למידה ותהליכי למידה מעמיקים ומשמעותיים, המקנים להם כלים מעולים להצלחה גם בהמשך: בצבא, באקדמיה ובקריירה.